FSGroup, s.r.o. | 29.9. 1913 NAVŽDY ODIŠIEL RUDOLF CHRISTIAN KARL DIESEL
2921
post-template-default,single,single-post,postid-2921,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

29.9. 1913 NAVŽDY ODIŠIEL RUDOLF CHRISTIAN KARL DIESEL

29.9. 1913 NAVŽDY ODIŠIEL RUDOLF CHRISTIAN KARL DIESEL

Tento nemecký inžinier a vynálezca (18.3.1858 – 29.9.1913) pracoval na vylepšení spaľovacieho motora, ktorého výsledkom bol patent na motor, v ktorom sa palivová zmes zapáli (vznieti) sama a nie pomocou iskry, ako je to pri benzínových (zážihových) motoroch. Vznetové motory sú na celom svete známe aj ako dieselové motory podľa mena svojho vynálezcu.

Ako veľmi schopný študent bol predstavený Carl von Lindemu, inžinierovi, ktorý sa špecializoval na projektovanie a výrobu chladiacich zariadení. V roku 1880 začal pracovať v jeho parížskej firme. Jeho úlohou bolo teoretické zdokonalenie spaľovacieho motora pri využití Carnotovho cyklu. Venoval tomuto problému veľa času, robil pokusy s použitím amoniaku ako paliva.

V roku 1890 sa stal inžinierom v Lindeho firme v Berlíne. V ďalšom období pracoval na vylepšení spaľovacieho motora. Výsledkom bol patent, ktorý dostal v roku 1892, v nasledujúcom roku vydal potom prácu Teória a konštrukcie ekonomického spaľovacieho motora, vysvetľujúcu podstatu jeho myšlienky. Jeho publikovaná práca zaujala Otta Kellera, ktorý už skôr publikoval princíp fungovania motora a tak sa Diesel dostal do sporu s Kellerom.

Po dlhom vyjednávaní sa nakoniec dohodol s Kellerom a ponúkol mu ako kompenzáciu 3000 nemeckých mariek ročne za poradenskú zmluvu, keď Keller ustúpi od patentového sporu. Sám Diesel uznal, že myšlienku Kellera dotiahol do úspešného konca. Po urovnaní sporu Diesel cestoval po celom svete a predával licencie na svoj motor, počas krátkej doby sa stal milionárom. Niekoľkokrát odmietol ponuku námorníctva s odôvodnením, že jeho motor nie je k dispozícii pre vojnové účely. Diesel chcel, aby jeho motor slúžil pre obchodné plavidlá.

Historický kalendár pre nás pripravujú „slobodní ľudia“ zo spoločnosti www.fsgroup.sk a www.goaart.sk

Zdroje: korzar.sme.sk; sk.wikipedia.org